Začal se vyrábět v roce 1966 a stal se již čtvrtým v řadě pionýrů.
Tento vlastenecký pionýr neboli fichtl či pincek, jak se mu začalo říkat, se nám všem vryl do paměti díky tomu, že každý kluk se učil zrovna na tomto výtečném motocyklu, který se dědil z rodiny na rodinu, z kamaráda na kamaráda a z garáže do garáže. Tím dosáhl toho, že každý správný motorkář ho vlastnil nebo alespoň na něm jel či ho nešťastné tlačil.
Jawa 20 Pionýr byl dalším povedeným motocyklem, který je znám svým chráničem kolen, laicky řečeno revma plechy. I když se svému předchůdci JAWA 05 se výrazně podobal, získal svůj nový modernizovaný motor, který byl konstrukčně vylepšen novým tvarem karteru spolu s pravým deklem, který byl opatřen novým přítlačným mechanismem spojky.
Rám byl kolíbkového tvaru, do kterého byl uložen zespoda motor. Motor měl válec s hliníkovým žebrováním spolu s hlavou válce obdélníkového tvaru pro celkové lepší chlazení motoru. Karburátor spolu s plovákovou komorou byly doplněny o plovákový ventil. Vzduchový filtr měl svou samostatnou filtrační papírovou vložku, která byla ukryta v plastové baňce a spojena s karburátorem pomocí gumové manžety. Setrvačník klikového mechanizmu a ojnice s pístním čepem byly větší od svého předchůdce. Spojka byla v olejové lázni a skládala se ze dvou korkových lamel a jedné železné lamely staženými pěti pružinkami. kartery motoru a hřídele převodovky byly o trochu větší.
Převodový mechanismus měl pozměněný řadič s převodovými kolečky s usazením pěti zarážek. Oproti svému předchůdci 05 s třemi zarážkami v převodovém kolečku. O výrobu elektřiny se staralo magneto, neboli též altlernátorek, nesprávně též dynamo. Vše bylo ukryto pod novým pravým hliníkovým víkem motoru, ve kterém byl nový přítlačný mechanismus spojky. Horní část motoru byla schována pod důmyslným poklopem. Po sejmutí poklopu se zpřístupnil prostor okolo karburátoru a zapalovací cívky. Svou zadní část tvořil velký blatník, ve kterém byla po nadzvednutí sedla, uložená palivová nádrž.
Můžete také navštívit tyto stránky kde se dozvíte více:
Žádné komentáře:
Okomentovat